Van ongeloof naar geloof

Na mijn voorlichting raak ik in gesprek met een leerkracht. Hij wijst met zijn vinger naar een tekst op een van de formulieren die ik hem in een eerder stadium had overhandigd. Daar stond het volgende op: De cijfers zijn duidelijk: de daling op het gebied van middelengebruik (roken, drinken en blowen) die we al in 2009 zagen onder Nederlandse jongeren zet verder door, al is de daling het sterkst bij de elf- en dertienjarigen. Zonder iets te zeggen kijkt hij mij aan en haalt vragend zijn schouders op. Nog steeds zegt hij niets en wijst weer naar de tekst. ‘Je vraagt je af of met deze tekst bedoeld wordt dat elf en dertienjarigen al alcohol drinken?’ Hij knikt overtuigend ja. ‘Ja, dat wat daar staat wordt ermee bedoeld. Het is een tekst uit een internationale WHO/HBSC-rapport* (2016)’, antwoordde ik. De leerkracht zucht diep en schudt zijn hoofd van ongeloof.

Ik wijs naar de A3 informatieposter die op tafel ligt die alle leerlingen hadden meegenomen naar huis. ‘Daar ligt onze hoop’, zei ik. Er verschijnt een glimlach op zijn gezicht. De poster draagt eraan bij om bewustwording te creëren en te vergroten. De poster is zo opvallend dat deze hoogstwaarschijnlijk door iedere ouder wordt bekeken ondanks dat deze bedoeld is voor de leerlingen. Niet iedere volwassene is namelijk bekend met de informatie die op de poster staat weergeven. Enkele voorbeelden: Ieder jaar sterven er 55.000 kinderen in de EU aan de gevolgen van alcohol.  Daarnaast beschadigen een ontelbaar aantal kinderen hun hersenen. Na een keer comazuipen verlies je een paar punten IQ. Voordat je in coma belandt, heb je een black-out door alcoholgebruik. Je geheugen slaat dan geen informatie meer op tijdens gebruik.  Als je ouders regels stellen dan is de kans kleiner dat je op jonge leeftijd gaat drinken en verslaafd raakt. Door alcoholgebruik krijg je problemen met je geheugen, concentratie en zelfcontrole. Schade die aangericht is aan de hersenen door alcoholgebruik is onherstelbaar! De teksten worden vergezeld van bijpassende plaatjes.

Op de andere kant staat een groot hart getekend. In het midden van het hart staan de volgende teksten: Je hebt een keuze: ga je een paar punten IQ verliezen door alcoholgebruik of kies je voor een toekomst zonder sociale gevolgen door alcoholgebruik. Je hebt een keuze: je mag drinken als je achttien bent maar het moet niet! Je hebt een keuze: doe je stoer en drink je alcohol om erbij te horen met de kans verslaafd te raken of ga je voor vrienden waarbij dat niet hoeft en je jezelf kunt zijn. Je hebt een keuze: kies je ervoor om alcohol te drinken met het risico op een black-out en in coma te belanden of kies je ervoor om een risico te nemen dat je toekomst positief beïnvloedt?

‘De voorspellende waarde als leerkrachten de digitale lesmethode (thema alcohol) inzetten en het uitdelen van de A3 informatie poster is: drie van de zesentwintig kinderen besluiten om geen alcohol te drinken, twee het uitstellen tot latere leeftijd en een erop terugkomt nadat hij of zij is begonnen’, verklaar ik.

‘Betreffende preventie zijn leerkrachten in een uur al succesvol’, zei ik als toevoeging. De glimlach van de leerkracht werd breder en breder. Hij bedankte mij hartelijk en was zichtbaar dankbaar.

*WHO: World Health Origansation

*HBSC: health Behavoir in Schoolaged children

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *