De keuze om het onzichtbare zichtbaar maken

Ik vind dat het de taak is van volwassenen (liefst leerkrachten) om het onzichtbare zichtbaar te maken voor kinderen. Daar bedoel ik mee de gevaren en gevolgen die verslavende middelen met zich meebrengen zichtbaar maken voor kinderen en handvatten aanreiken hoe zij zichzelf kunnen beschermen tegen het aanbod hiervan. De alcoholindustrie geeft miljarden uit om kinderen te laten geloven dat alcoholgebruik sexy, stoer en gelukkig maakt.

Als we het onzichtbare zichtbaar maken voor kinderen, beïnvloeden we de toekomst van deze maatschappij op een positieve manier, aangezien iedere jongeren die beslist om geen alcohol te gaan drinken meer oplevert voor deze maatschappij dan hij of zij alcohol zou gaan drinken. Hersenen beschadigen onherstelbaar en daardoor zullen een onnoemelijk aantal kinderen hun werkelijk potentieel nooit meer behalen. Daarnaast redden we letterlijk nog kinderenlevens als we het onzichtbare zichtbaar maken voor kinderen, aangezien ieder jaar vijfenvijftigduizend kinderen sterven in de EU aan de gevolgen van alcohol. Dat is de waarheid! We hebben te maken met een industrie die zich geen zorgen maakt om kinderhersens- en levens.

Daaruit voortvloeiend zorgt het zichtbaar maken (preventie) voor kinderen ervoor dat minder hulpvragers met alcohol en/of drugproblematiek aankloppen bij de verschillende gemeenten en daardoor vanzelfsprekend sprake is van een kostenbesparing voor de maatschappij en een hoop kinderleed (vaak tot volwassen leeftijd) wordt voorkomen.

Stel dat tien leerkrachten een uur per jaar voor gemiddeld zesentwintig leerlingen aandacht besteden aan het thema alcohol van de digitale lesmethode (alcoholpreventie) en daardoor twintig leerlingen besluiten om geen alcohol te gaan drinken. De positieve gevolgen die deze twintig jongeren zullen ervaren door geen alcohol te drinken worden zichtbaar. Niet alleen voor deze twintig niet-drinkende jongeren worden de positieve gevolgen zichtbaar maar ook voor hun omgeving.  Net zoals de negatieve sociale gevolgen van leeftijdsgenoten die alcohol drinken dagelijks zichtbaar zijn in onze omgeving.

Iedereen kent namelijk wel iemand in zijn omgeving die alcoholverslaafd (kinderleed vaak tot volwassen leeftijd) is en te maken heeft met de negatieve sociale gevolgen hiervan. Sommige kennen zelfs twee alcoholverslaafden uit hun omgeving. Helaas zijn er te veel mensen die zelfs drie alcoholverslaafde kennen in hun omgeving.

Tien leerkrachten die een uur per jaar aandacht besteden aan alcoholpreventie dat eenvoudig en gratis toegankelijk is gemaakt kunnen deze maatschappij op een positieve manier te beïnvloeden. Maar deze leerkrachten krijgen al ontzettend veel sociale problematiek op hun bordje, denken we uiteraard. Denk aan de NS met een programma over gedrag op het spoor, fietsdiploma, vuurwerk, Amnesty, diverse culturele en overige projecten.

Het is inderdaad een keuze wat we zichtbaar willen maken voor kinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *