Alcohol drinkende dertienjarige!

Tijdens mijn alcoholvoorlichting geef ik een voorbeeld van groepsdruk. Het is een voorbeeld van een leerling van een aantal jaren terug. De jongen had op klaarlichte dag met drie vrienden dertien schoolramen ingegooid met stenen. Ik vroeg de jongen destijds waarom hij deze ramen had ingegooid. De jongen vertelde toen dat hij stoer wilde doen, erbij wilde horen en zich liet overhalen. De ingrediëntenlijst voor groepsdruk!

Vervolgens leg ik uit dat aan het einde van de dag één vader van één van deze jongens contact opneemt met de glaswacht. Deze vader vraagt dan aan de glaswacht of hij zo vriendelijk wil zijn om dertien nieuwe schoolramen te plaatsen. Probleem opgelost!

‘Laten we eens een ander voorbeeld nemen van groepsdruk’, opper ik. ‘Stel dat wij met een groep van acht jongeren op een pleintje staan. Ik ben van dezelfde leeftijd en heb twee flessen wijn geregeld. We nemen allemaal een glaasje maar Karin neemt er twee, we nemen nog allemaal een glaasje maar Karin neemt er weer twee’. De groep is inmiddels op de hoogte dankzij de bloedalcoholgehaltemeter dat een meisje met een gewicht van vijfendertig kilo, die binnen een uur vier glazen drinkt, in coma belandt. ‘Karin wordt naar het ziekenhuis gebracht en ligt drie uur in coma voordat ze bijkomt. Is het mogelijk dat een van haar ouders even belt met de hersenwacht voor drie nieuwe stukjes hersenen (geheugen, concentratie en zelfcontrole) en een paar punten IQ?’ vraag ik. De leerlingen kunnen er om lachen maar begrijpen dat schade veroorzaakt door alcoholgebruik aan hersenen in de groei niet kan worden oplost!

Van groepsdruk wil ik nog even naar zelfbescherming. Uiteraard is zelfbescherming in een groep belangrijk maar vaak ook bij een enkeling. Ik stel de volgende vraag; ‘Wie van jullie heeft weleens een slokje alcohol gedronken of meer?’ Ik ben verheugd. Na vijfendertigduizend leerlingen te hebben geïnformeerd en in iedere klas deze vraag te hebben gesteld, steken vandaag drie kinderen hun vinger op. Gemiddeld steken meestal van de zesentwintig leerlingen acht hun vinger op. De volgende vraag die ik stel is van wie ze het slokje hebben gekregen. Vader staat met stip op nummer één na vijfendertigduizend kinderen.

Na een uur neem ik afscheid. De leerkracht heeft inmiddels de zelfbeschermingstest uitgeprint en een leerling deelt deze uit. Na het maken van de test tellen zij de punten om erachter te komen wat de score betekent.

Thuis aangekomen, lees ik mijn mail. Hoofdschuddend lees ik de volgende titel van een artikel: Een op de vijf dertienjarigen uit Woensdrecht drinkt alcohol. Wat wordt bedoeld met drinkt alcohol, vraag ik mezelf af. Dit gaat niet over slokjes. Kinderen die weleens slokjes krijgen van hun ouders drinken rond hun veertiende vaker alcohol en zijn meer dan eens dronken geweest dan hun leeftijdsgenoten die nooit alcohol dronken. Dit blijkt uit een onderzoek van Brown University.

Dit maakt weer duidelijk hoe belangrijk preventie is via leerkrachten op scholen. Deze alcohol drinkende dertienjarigen waren achteraf afhankelijk van leerkrachten, aangezien de omgevingsfactoren niet toereikend waren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *