Vertel jongeren de waarheid over de alcoholindustrie!

Als meisje van 13 raakte ik verslaafd aan alcohol en in een later stadium ook aan drugs. Inmiddels 18 jaar clean. Alcohol is de poort naar drugs vind ik. Hoe jonger je begint aan alcohol des te groter de kans dat je ook een keer drugs uitprobeert en in mijn geval was een tweede verslaving het gevolg. Als je googelt naar: de tien meest gevaarlijk drugs, dan kom je tot een schrikbarende ontdekking.  Alcohol staat met stip op nummer drie (bron: RIVM) van de tien meest gevaarlijk drugs. Drugs!!!

Hoe had ik beschermd kunnen worden heb ik mezelf vaak afgevraagd? Met onder andere deze antwoorden van deze zeer specifieke vraag zijn we aan de slag gegaan en uitgekomen op alcoholpreventie die beschikbaar is voor leerlingen van grope 7/8. Leerlingen die op weg zijn naar zelfstandigheid en de waarheid behoren te weten. Volgend jaar of over twee jaar worden zij losgelaten in een wereld waarvan vele jongeren het bestaan niet afweten. Sommige jongeren denken dat alcohol niet schadelijk is aangezien hun omgeving aangeeft dat alcoholgebruik normaal is. Weer andere jongeren worden niet geïnformeerd door ouders over de schadelijk gevolgen van alcohol. Sommige worden goed geïnformeerd maar bezwijken helaas door groepsdruk. Echter blijkt na mijn onderzoek dat veel jongeren (30.000) hun eerste slokje al thuis drinken. Zelfbescherming is dus belangrijk in groepen maar ook bij een enkeling.

Daarnaast hebben we nog de alcoholindustrie. Veel volwassen zijn zich niet eens bewust dat zij aangemoedigd worden door deze industrie om te beginnen met drinken en blijven met regelmaat drinken. Jongeren waarvan de hersenen nog niet zijn volgroeid (rond 24e) zijn veel gevoeliger voor deze reclame dan volwassenen! Naast gewone reclame hebben we nog de meest geniepige vorm van alcoholreclame waarbij jongeren zich niet beseffen dat het reclame.

Professor Wiers (hoogleraarontwikkelingspsychologie verslaving-ontwikkeling) leert jongeren dat bij populaire series (waar veel jongeren naar kijken) de acteurs iedere keer als ze thuiskomen alcohol inschenken dit onbewust effect heeft op hun toekomstig gedrag. Jongeren die deze acteurs leuk vinden en de serie, gaan daardoor misschien ongemerkt het ook leuk vinden om alcohol te drinken. Dat is natuurlijk en heel geniepige vorm van reclame omdat jongeren dan niet doorhebben dat het reclame is maar het doel is nog steeds hetzelfde. Het doel is uiteraard geld verdienen door jongeren te laten drinken of meer te laten drinken ondanks het slecht is voor hun gezondheid en leerprestaties (hersenbeschadiging door alcoholgebruik).

De zelfbeschermingstest, professor Wiers en een ex-gebruikster in de les alcoholpreventie leren leerlingen hoe zij zichzelf kunnen beschermen tegen het aanbod van alcohol!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *